بروزرسانی: 28 آذر 1404
دلایل فاصله کیفیت صنعت خودرو در ایران و جهان
دلایل فاصله کیفیت صنعت خودرو در ایران و جهان
برای مثال به خودروساز گفته می شود یک محصول خود را باید 300 میلیون تومان بفروشی. خودروساز هم براساس این 300 میلیون و تعداد قطعاتی که در خودرو به کار می رود به دنبال این است که قیمت ها بالاتر نرود و برای قطعه ساز قیمت تعیین می کند. قطعه ساز هم به دلیل بحث نوسانات ارزی می گوید اگر این قطعه را به قیمت قبلی می خواهی باید کیفیت مواد را پایین آورم تا قیمت قطعه با قیمت تعیین شده یکی شود. بسیاری از خودروسازان بزرگ و معتبر در دنیا برای ادامه فعالیت و ماندگاری در این صنعت اقدام به سرمایه گذاری جدی در حوزه تحقیق و توسعه می کنند.
- 3- تعیین صلاحیت های فنی و حرفه ای واردکنندگان و برخورداری از نمایندگی رسمی خودروساز خارجی.
- شاهد هستیم قطعاتی تامین می شود که لزوما کیفیت خوب ندارند و به دلیل وابستگی نظام تولید کشور به ارز و نوسانات ارزی و رابطه فسادآلود بین برخی از قطعه سازان و خودروسازان باعث می شود قطعاتی که از مجموعه قطعه سازی به خودروسازان تحویل می شود، لزوما کیفیت اصلی را نداشته باشد.
- لذا می توان گفت که ایران در زمینه خودروسازی به عنوان اولین کشور خاورمیانه محسوب می شود.
- رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، در این نامه ، لغو الزام خودروسازان به تولید با استاندارد یورو5 از ابتدای سال 98 و موکول شدن این کار به 6 ماه بعد از لغو تحریم های صنعت خودرو را خواستار شد.
این تلاش های مشترک، تولید گرید های فولادی متناسب را که برای کاربرد های خاص خودرو بهینه شده اند، تسهیل می کند و از عملکرد برتر و کاهش هزینه های تولید اطمینان می دهد. موضوع استاندارد پایین خودروهای ایرانی و باز نشدن کیسه هوای خودروها در تصادف ها از دیگر موارد داغ صنعت خودرو ایران در سال ۱۴۰۰ بود که البته علی رغم جنجال رسانه ای و جتی موضع گیری برخی مسئولان انتظامی نتیجه خاصی در پی نداشت و همچنان همان خودروها با امنیت پایین در حال تولید هستند. دولت هم در این سال سعی کرد بازار خودرو را به نفع خودروسازان ایرانی و چینی مدیریت کند و با افزایش قیمت دلار در پی اعلام «یأس و نگرانیِ» قدرت های غربی از رویکرد و پیشنهادهای جدید ایران در مذاکرات هسته ای، قیمت خودرو هم به شدت افزایش یافت. روس ها تمایل دارند خودروهای خود را برای مدت طولانی تری نسبت به اروپای غربی نگه دارند، اما بازار خودرو یکی از پر جنب و جوش ترین بازارهای شوروی سابق (FSU) است که توسط یک صنعت بزرگ داخلی، البته تا همین اواخر تقریبا به طور انحصاری توسط شرکت های بین المللی اداره می شد. این بدان معناست که عمر طولانی سمند نوید خوبی برای مهندسان ایران خودرو در تهران است که اغلب مورد انتقاد قرار می گرفتند زیرا مطمئن نبودند مدل هایشان برای مناطق سردتر مناسب است.
اولین خودرو تهران
شرکت جیپ ایران (پارس خودرو) که در سال ۱۳۳۶ تأسیس شده بود در سال ۱۳۳۸ اولین خودروی تولیدشده در ایران را که جیپ شش سیلندر کالسکه ای بود تولید کرد. استفاده از خودروهای شخصی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه در دنیا روز به روز بیشتر می شود و این موضوع در کنار سیاست برخی از دولت ها در راستای تشویق مردم به استفاده از خودروهای شخصی باعث محبوبیت روز افزون آن ها شده است. در بخش های مونتاژ و خطوط تولیدخودروسازان نیز مشکلات مختلفی وجود دارد که بی شباهت به مشکلات در صنعت قطعه سازی نیستند.
صنعت خودرو؛ چالش ها و راهبردها
براساس آمارهای موجود در سال های دهه ۸۰ میلادی، بیش از ۳۰هزار تامین کننده در دنیا وجود داشت و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ به حدود ۲۸۰۰ تامین کننده خواهد رسید. خودروسازان در نتیجه فشار سیاسی دولتمردان، در نزدیکی بازارها سایت های تولیدی ایجاد کرده اند لازم به ذکر است این حضور برای آنها همراه با منافعی نیز بوده و تولید در بازارهای جدید امکان مدیریت هزینه های لجستیکی را برای آنها در بر داشته است. در پی حضور فعال خودروسازان در بازارهای جدید (احداث سایت های تولیدی)، قطعه سازان اصلی ایشان نیز اقدام به احداث سایت در نزدیکی خودروسازان کرده اند. در نتیجه اندازه تولیدکنندگان قطعات خودرو افزایش پیدا کرده و گستره فعالیت آنها جهانی شده است.
بیشتر شما میدونید که خیلی از هواپیماها الان گزینه ایی به اسم اتوپایلت دارن و در حین اجرای این گزینه خلبان عملا هدایت هواپیما را به یه سامانه غیرانسانی واگذار میکنه. همین موضوع در دنیای خودورها هم داره دنبال میشه و گفته میشه کلید رسیدن به این خودروهای خودران، فناوری بلاک چین هست. نظرتان درباره صنعت خودرو در جاده خاکی را با سایر بازدیدکنندگان سایت به اشتراک بگذارید. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است.