بروزرسانی: 28 آذر 1404
صنعت خودروسازی ایران و تاریخچه آن خودرو45
صنعت خودروسازی ایران و تاریخچه آن خودرو45
هرگاه دولت به دلیل کمبودهای مقطعی به شرکت های عرضه کننده برق یا گاز یا مخابرات دستور دهد موقتا جریان برق یا گاز یا خدمات مخابراتی واحدهای تولیدی متعلق به شرکت های خصوصی و تعاونی را قطع کنند، موظف است نحوه جبران خسارت های وارده به این شرکت ها ناشی از تصمیم فوق را نیز تعیین و اعلام کند. طی روزهای پایانی سال گذشته وزیر صنعت در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور تغییر زمان الزام خودروسازان به تولید خودرو با استاندارد یورو 5 و اجرای استاندارد را برای 6 ماه پس از لغو تحریم صنعت خودرو خواستار شد. به گفته وی، داخلی سازی قطعات خودرو پس از برگزاری نخستین میز تعمیق ساخت داخل، باعث کاهش 131 یورویی ارزبری قطعات خودروهای سایپا شد و میز دوم نیز کاهش 260 یورویی ارزبری خودروها را به همراه دارد. با توجه به حساسیت امر و لزوم شکل گیری نهادی که با هویت حقوقی عهده د ار نهادینه سازی موضوع کیفیت باشد، انجمن مدیریت کیفیت ایران در سال ۱۳۷۶ بعنوان یک تشکل حرفه ای غیرانتفاعی بصورت کاملا مستقل در اتاق بازرگانی ،صنایع و معادن ایران به ثبت قانونی رسید. یکی از دلایل اصلی محبوبیت فولاد در صنعت خودرو، ویژگی های ایمنی استثنایی آن است. استحکام کششی و استحکام بالای فولاد آن را به ماده ای ایده آل برای ساخت قاب خودرو و تقویت اجزای ساختاری حیاتی تبدیل می کند.
- در چارچوب تحلیل صنعت و بازار آزاد خودرو، «دیده بان ایران» یک گفت و گوی اختصاصی با بابک صدرایی (کارشناس صنعت و بازار خودرو) داشته و شروط تخلیه شدن حباب قیمتی خودرو را هم به بحث گذاشته است.
- صنعت خودروسازی ایران به طور فعال در حال تلاش برای بهبود بهره وری سوخت و کاهش آلاینده ها مشارکت داشته است.
- این رویکرد اقتصاد دایره ای تقاضا برای تولید فولاد اولیه را کاهش می دهد، منابع را حفظ می کند و اثرات زیست محیطی را به حداقل می رساند.
اما این اوضاع و احوال دیری نپایید و خروج آمریکا از برجام با نوسانات نرخ ارز در بهار ۹۷ دست به دست هم دادند و صنعت خودرو را بیش از هر زمان دیگری متضرر کردند. پیش از انقلاب اسلامی بازار خودرو رقابتی تر و واردات آزاد بود و ایرانی ها از روابط سیاسی بازتر و قدرت خرید بالاتری بهره مند بودند به گونه ای که این وضعیت جنرال موتورز را به سرمایه گذاری در ایران و تاسیس اولین خطوط تولید پیشرفته خارج از آمریکا تشویق کرد. دوره انحصار در صنعت خودرو توسط خودروسازان داخلی و به ویژه دولتی به سر می رسد و دوران شکستن مرزهای تجاری فرارسیده است، اما در این احوال همچنان خودروسازان ما چون کبک سر در برف دارند و خاطرات طلایی عصر مونتاژ و انحصار را در رویاهای آینده شان می پرورانند. با پیوستن به خشکی بی گمان ناقوس مرگ بسیاری از خودروسازان به ویژه آنهایی که هنوز در آستانه افتتاح هستند به صدا در می آید.
مجلس شورای اسلامی به مثابه ماشین برطرف کردن مشکلات محلی و منطقه ای
اما با خروج آمریکا از برجام، پژو، سیتروئن، رنو، اسکانیا، ولوو، هیوندایی و کیا، همکاری با ایران را کاملا قطع کردند و چین نیز همکاری خود را به حداقل رسانید. به دلیل محدودیت های تولید داخلی، بخشی از نیازهای بازار از طریق واردات تامین می شود. در این زمان صنعت خودرو در حال عبور از اولین رکود خود بود و این موضوع با ورود پراید به کشور میسر شد و اولین واردات خودرو پس از انقلاب از طریق شرکت سایپا انجام شد. در پایان می توان گفت خودروسازی به عنوان یکی از مهم ترین صنایع در کشور های متفاوت، مورد حمایت اغلب دولت های آن کشورها می باشد. به طور مثال ایران خودرو و سایپا در کشور خودمان مورد حمایت دولت بوده و با توجه به خصوصی بودن آن، دولت از آنها حمایت های بی نظیری را انجام داده است. برای همگام شدن با نیازهای فردای این صنعت و برآوردن تقاضا، باید به روزرسانی هایی در سراسر صنعت پیاده کرد و زیرساخت های سیستم لجستیکی را ارتقا داد.
کنعانی: تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا امروز انجام می شود احتمال مذاکره با آمریکا در نیویورک
این شرکت ها طی قراردهای متعددی که با خودروسازان خارجی عقد کردند، توانستند خودروهایی مانند پیکان، ژیان، شورولت، فورد ، رنو و… را در خیابان های ایران جای دهند. دهه ۵۰ شمسی را می توان اوج تولید و واردات خودرو تا قبل از رخ دادن انقلاب اسلامی دانست. در دهه ۶۰ به دلیل وقایع مربوط به جنگ تحمیلی، صنعت خودرو در ایران دچار رکود شد و دهه ۷۰ را می توان آغاز دوباره ای برای صنعت خودرو کشور به حساب آورد.
به همین منظور در نمودار ۱ تغییرات قیمت مهم ترین مواد اولیه عرضه شده در بورس کالا برای تولید خودرو از فروردین ماه ۱۳۹۰ تا تیرماه ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار گرفته است. خودرو های تولیدی دو خودروساز بزرگ نیمه دولتی بر روی چندین پلتفرم مختلف، توسعه یافته است. درنتیجه در شرایط کنونی یکی ازچالش های جدی صنعت خودرو در خودکفایی قطعات، صرفه اقتصادی آن ها است. هراس خودروساز ازانحصاری شدن تولید قطعات نیز با توجه به کاهش تیراژ، چالش مذکور را جدی تر می کند دلیل وجود گردش های مالی بزرگ برای تامین کنندگان انحصاری پرقدرت، ورود تامین کننده جدید همواره با چالش های جدی همراه بوده است. این صنعت برای حرکت و چرخه تولید نیازمند یک صنعت تولید قطعات خودرو به عنوان پشتیبان می باشد.