صنعت خودرو ایران در سال ۱۴۰۰؛ به نام تحریم، به کام فساد
انتشار: آذر 07، 1400
بروزرسانی: 28 آذر 1404

صنعت خودرو ایران در سال ۱۴۰۰؛ به نام تحریم، به کام فساد

صنعت خودرو ایران در سال ۱۴۰۰؛ به نام تحریم، به کام فساد

نیاز روزافزون صنایع جهان به پایداری و مسئولیت پذیری بیشتر در این حوزه باعث دیجیتالی شدن زنجیره های تامین در خودروسازی می شود. به عنوان مثال در زنجیره تامین کبالت برای باتری های خودرو، تولید کنندگان شروع به استفاده از ابزارهای دیجیتالی کرده اند تا روش های استخراج مواد اولیه مغایر با اصول زیست محیطی را حذف کنند. بکارگیری فناوری هایی مانند بلاک چین و هوشمندسازی بیشتر قراردادها و فرایندها همگی در جهت دستیابی به این هدف و شفافیت اکوسیستم موجود در صنعت خودرو طراحی شده اند. در همین حال نگاهی به وضعیت قطعات و شکایات از میزان کیفیت آن ها نشان می دهد که موضوع بی کیفیتی قطعات بیشتر شامل خودروهای قدیمی است که دیگر عمری از آن ها گذشته است.

  • مقایسه این عدد با زیان 15 هزار و 473 میلیارد تومانی سال 1400 حاکی از آن است که زیان خالص سال 1401 این صنعت حدود 137 درصد بیشتر شده است.
  • این رفاقتی که در زنجیره تولید خودرو ایجاد شده از تامین کننده تا تولیدکننده و بسیاری دیگر، متاسفانه باعث شده که نه نظارتی وجود داشته باشد نه شفاف سازی و پاسخگویی و کیفیت هم هر روز بدتر می شود.
  • لینک بزرگترین سایت ایرانی برای فعالیت در این بازار و کسب درآمد دلاری، در پایین قرار داده شده است.
  • با ورود اولین اتومبیل به نام فورد به دستور مظفرالدین شاه مردم با این وسیله آشنا شدند.
  • دهه ۹۰ شمسی یکی از بهترین و شاید پرخاطره ترین دهه ها برای صنعت خودرو ایران محسوب می شود.
  • عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس\xa0 اعلام کرده که همکاری با پژو یک تصمیم سیاسی بوده است و این خودروساز فرانسوی از خودروسازان تراز اول نیست.

روند صعودی سهام گروه خودرو در مرداد سال ۱۳۹۹ به اوج خود رسید و رکوردی را در شاخص، برای این گروه ثبت کرد. البته با اصلاح بازار در مهر ۱۳۹۹ قیمت سهام خودرویی مجددا کاهش یافت، اما در این حالت نیز، نسبت به سال های قبل در سود بود. بیشتر خریداران در این زمان نوسان گیر هستند و خودرو خریداری شده را پس از مدت کمی به بهانه افزایش نرخ ارز، چند برابر می فروشند. مرور اتفاقات اخیر رخ داده در بازار خودرو، ثابت می کند نوسانات نرخ ارز تاثیرات شدیدی بر افت وخیز قیمتی در این بازار دارد. به طوری که هم زمان با افزایش نرخ ارز، قیمت خودرو صعودی شده و با کاهش آن، قیمت ها نزولی شده است.

سامانه یکپارچه عرضه خودرو مردم را سر کار گذاشت!؟ ضرر ایران خودرو ساعتی چقدر؟

• مشكل دوم نداشــتن يك يا دو حلقــه از زنجيره تكنولوژى خودرو اســت؛ زيرا يك كشور زمانــى مى تواند بگويد كــه داراى فناورى خودرو هستم كه تمام اين حلقه ها را داشته باشــد. با يك اســتراتژى قابل اجرا و بستر فرهنگى مناسب مى توان در بســتر برنامه توســعه اقتصادى ايران 1404 این معضلات را مرتفع نمود. البته اين امر مهم با برنامه ريزى خوب و شفاف، ضمانت هاى اجرايى و كار سخت قابل تحقق است. ۱-۱- در یک دهه گذشته و از سال ۹۰ به بعد فعالیت شرکت ها با زیان مالی همراه بوده و در سه سال اخیر با شدت فزآینده زیان انباشته شرکت ها افزایش یافته است. این خودروها برای افراد ناتوان جسمی یا سالخورده و همچنین افرادی که مهارت کافی برای رانندگی ندارند بسیار ضروری است. همچنین باعث کاهش تصادفات شده و افراد می توانند بدون دلهره از خستگی و خواب آلودگی از مناظز مسیر خود لذت ببرند.

مقایسه تویوتا راوفور با رنو کپچر کارکرده در محدوده یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان

ما در شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیک فعلی، امکان افزایش شدید تولید وجود ندارد. این روندها درحال متحول ساختن صنعت خودرو هستند، به نحوی که سعی دارند یک تجربه یکپارچه برای مشتریان ارائه کند و آنچه که برندگان و بازندگان امروز را از هم متمایز می کند بسیار تغییر کرده است. مزیت های رقابتی امروز دیگر مبتنی بر ویژگی های فیزیکی نیستند، بلکه بیشتر مبتنی بر قابلیت های دیجیتالی هستند که یک شرکت بتواند برای خودروهای خود فراهم سازد. تکامل الگوریتم های کارآمد، سخت افزارهای با کارایی بالا و سنسورهایی که با اطلاعات کار می کنند امکان فعالیت هوش مصنوعی در صنعت خودرو را فراهم کرده است.

صنعت خودرو

به گفته وی، ممکن است تولید خودروهای دیگر نیز متوقف شود که البته باید وزارت صنعت برای جایگزینی این خودروها برنامه ریزی کند. در نهایت  مقرر شد تسهیلات 4 هزار میلیارد تومانی به ایران خودرو و سایپا پرداخت شود تا بابت مطالبات قطعه سازان هزینه شود. گوگل می گوید تمامی داده هایی که از محصولات مختلف دریافت می کند یا در اختیار شرکت های همکار (مثل خودروساز) قرار می گیرد، بر اساس مقررات و نیز تفاهم نامه ای است که مفادش در اختیار کاربر قرار دارد. با وجود اینکه تجهیز خودروها به فناوری های نوین دیجیتال و ارتباطی می تواند به تجربه ای بهتر و ایمن تر برای راننده و سرنشینان بینجامد، اما نباید از روی دیگر سکه نیز غافل شد. برخی نهادهای قانونی و نیز فعالان حقوق مصرف کننده بر این باورند که همکاری غول های سیلیکون ولی با خودروسازان نه تنها می تواند به شکل گیری انحصاری جدید بینجامد، بلکه حتی شاید به نقض حریم خصوصی کاربران خودرو نیز منجر شود. ریویان مدتی پیش وارد بازار سهام شد و اکنون ارزشی حدود ۱۲ میلیارد دلار دارد و در فهرست پرارزش ترین شرکت های خودروساز قرار گرفت.